Dag 8 en 9 Sapana (Chitwan National Park) - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Rob Megens - WaarBenJij.nu Dag 8 en 9 Sapana (Chitwan National Park) - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Rob Megens - WaarBenJij.nu

Dag 8 en 9 Sapana (Chitwan National Park)

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

25 December 2016 | Nepal, Sauraha

De eerste en tweede Kerstdag vieren we aan de andere kant van het Chitwan National Park in Sapana.
Een prachtige accommodatie die de eigenaar, Dhurba Giri, met hulp van Een Nederlands echtpaar heeft weten te realiseren.

Dhurba Giri’s leven zag eruit zoals dat van veel Nepalese kinderen. Op jonge leeftijd kon hij naar school, maar na zes jaar konden zijn ouders, die de zorg hadden voor tien kinderen, het simpelweg niet meer betalen. Dhurba moest zijn financiële steentje bij gaan dragen en werkte vanaf dat moment als ober. Hij werkte hard en bleef intussen dromen over een goede opleiding.

Toeval, geluk of het lot?
Op een avond raakte hij in gesprek met Nederlandse gasten die al een paar dagen bij hem in het restaurant aten. Ze vroegen hem wat zijn droom was. Hij was inmiddels zeventien jaar en had zijn eigen wens voor onderwijs laten varen. In plaats daarvan antwoordde hij ferm: “Ik wil ervoor zorgen dat alle kinderen naar school kunnen en ik wil mijn eigen baas zijn. Een eigen hotel leek hem fantastisch. De Nederlanders waren geraakt door zijn kracht en wilden direct helpen. “Ze gingen terug naar Nederland, zamelden geld in en binnen korte tijd kreeg Dhurba het geld!

Dhurba huurde een hotel, maakte het tot een succes en breidde uit met een restaurant.
Dat hotel was leuk, maar de gasten waren de hele dag weg. In het restaurant kreeg hij wel de kans met de gasten te praten en van hun leven te leren.
De huurtermijn voor het hotel liep af en Dhurba droomde verder.
“Ik wil land kopen en mijn eigen hotel from scratch opbouwen”, vertelde hij zijn Nederlandse ondersteuners.

Nu is het inmiddelsruim 12 en een half jaar later en zitten we in zijn Sapana Village Lodge. We kijken uit over de rijstvelden van Sauraha en zijn onder de indruk van Dhurba’s enthousiasme.
Sapana betekent droom. Vanuit dit paradijs ziet de Nepalees niet alleen zijn eigen droom iedere dag uitkomen.
“Ik heb nooit het gevoel dat ik aan het werk ben, want ik geniet van alles wat ik hier doe.” zegt Dhurba. Hij laat nu dromen van anderen uitkomen.
Dhurba zet zich enorm in voor de lokale bevolking - de Tharu bevolking - een van de armste bevolkingsgroepen in Chitwan. Dhurba heeft ook, samen met de Nederlandse stichting "Femi" een stichting en NGO opgericht: de Sapana village development centre. De winst van de lodge wordt voor een deel aan lokale projecten besteed. Ook is de lodge bedoeld om werkgelegenheid te scheppen voor de lokale bevolking.

Deze eerste Kerstdag schuiven we aan bij het speciale Kerstdiner. Voor die tijd eerst nog een heerlijke massage. We zijn weer helemaal fris en fruitig. Tijdens het Kerstdiner worden we nog verrast door een lokale dansgroep die een traditionele dans laat zien. Deze lijkt heel veel op de dans van de Tharu gemeenschap maar net ff anders. Bij het laatste onderdeel mogen we natuurlijk weer mee dansen om de verbroedering tot uiting te brengen.

De volgende ochtend starten we met een kanotocht over de rivier gevolgd door een wandeling door het park.
We zien krokodillen en Rhino's. Op een moment lopen wij zelfs achter een Rhino aan om deze beter te kunnen bekijken en fotograferen. Het moet niet gekker worden.
We genieten van een heerlijke lunch in een uitkijktoren in het park met een prachtig zicht op de rivier. We ontdekken sporen van een tijger met een jong maar zien deze niet. Wel staan we oog in oog met een enorme bruine beer met een witte neus als we een hoek om gaan. De beer kijkt ons net zo verrast aan als wij hem. De genomen foto's zijn jammer genoeg echter niet zo heel scherp. WIlson die met ons mee was heeft nog een redelijke foto kunnen maken die hij ons zal doormailen.