Dag 22 en 23 Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rob Megens - WaarBenJij.nu Dag 22 en 23 Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rob Megens - WaarBenJij.nu

Dag 22 en 23 Kathmandu

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

07 Januari 2017 | Nepal, Kathmandu

Van Bandipur is het maar 5 km naar de hoofdweg tussen Kathmandu en Pokhara. Vanaf de hoofdweg is het dan nog 138 km naar Kathmandu. In Nederland zou je hier iets meer dan een uur over doen als je alleen snelweg hebt.
Hier duurt deze reis ongeveer 5 uur inclusief een korte koffiepauze voor de chauffeur.
De eerste 5 km dalen we langzaam af om geleidelijk onderdeel te worden van het mistieke mistige dal. De bergen en dalen zijn spectaculair en het uitzicht onderweg geweldig. We passeren oude dorpen en rijstterrasvelden. Deze weg is een van de drukste van Nepal en er gebeuren regelmatig ongelukken. Onze chauffeur rijdt heel rustig en bedachtzaam. Hij laat liever iedereen inhalen dan ook maar enig risico te nemen.
Na 5 uur heen en weeg geschud te zijn in de auto komen we aan bij ons bekende hotel Vajra in Kathmandu.
Vandaag staat er niks meer op het programma dan de wijk Thamel in te gaan om te winkelen en de was weg te brengen.
We zijn voor het donker weer terug en eten in het hotel.

Zaterdag, de vrije dag voor de Nepalezen gaan we met gids en chauffeur op pad naar Dhulikhel en Nagarkot.
Dhulikhil was vroeger een belangrijke stop op de handelsroute tussen Kathmandu en Tibet. Nu is het vooral bekend om het houtsnijwerk in en rondom de deuren en ramen van de huizen.
De aardbeving van 2015 heeft ook hier duidelijke sporen achtergelaten. Doordat de mensen nu pas in staat zijn om met hun gespaarde geld de schade of te herstellen of hun huis te herbouwen zie je veel bouwactiviteiten. Ook zie je nog mensen op straat leven omdat het geld nog niet toereikend is. De overhied laat het behoorlijk afweten maar ook weten de mensen niet waar het geld van het Rode Kruis naar toe is gegaan.

Na Dhulikhel rijden we door naar Nagarkot op 2300 meter hoogte. Van hieruit hebben we een prima kijk op de Himalaya inclusief de Everest, Lhotse, Cho Oyu, Makula en Manusla. De weg er naar toe passeren we heel veel steenfabrieken die volop in bedrijf zijn.
We lunchen op het dakterras van het hoogstgelegen hotel op de Nagarkot. Daarna volgt de afdaling langs de andere kant. Om vier uur zijn we weer terug in Kathmandu. Tijd genoeg om de was op te halen en nog wat laatste souvenirs te scoren. We eten in de wijk Thamel bij het restaurant Friends. Heerlijk een broodje Shoarma. Daarna laten we ons met een riksja thuis brengen..