Dag 4 en 5 Neydo klooster - Reisverslag uit Dakshīnkāli, Nepal van Rob Megens - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5 Neydo klooster - Reisverslag uit Dakshīnkāli, Nepal van Rob Megens - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5 Neydo klooster

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

20 December 2016 | Nepal, Dakshīnkāli

We worden warm ontvangen door een echte Engelsman met een pot warme koffie. Het is 10 uur, we zijn de enige gasten en de kamer is bijna klaar.
Vanaf Kathmandu ben je na een kleine twee uur rijden op de plaats van bestemming. Het Neydo klooster staat in de Vallei van Pharping bij het plaatsje Dakshinkali. We laten ons uitvoerig informeren over wat er allemaal te doen is in het klooster en in de omgeving.
Een goed gevuld programma voor de komende twee dagen is geen probleem.
Vandaag bijkomen, een beetje wandelen in de omgeving en om 4 uur de dienst bijwonen van de Boeddhistische monniken. Verder lunchen en dineren.
Tijdens de dienst van 4 uur lezen de monniken teksten uit het sanskriet in hoogte tempo hardop voor. Tromgeroffel en trompetgeschal maken de kakefonie compleet. Na anderhalf uur keren we een hele ervaring rijker terug naar onze kamer.
Even bijkomen. Pppfff.

De tweede dag hebben we ons aangemeld voor een wandeling in de omgeving met een monnik als gids. We lopen het dal met hem in en beklimmen de bergen naar tempels, kloosters en dorpjes. Wat veel mensen niet weten is dat Boeddha in Nepal is geboren in de plaats Lumbini. Bij een van de grotjes die wij bezoeken is een handafdruk van Boeddha te zien naast de ingang.
Bovenop de berg schrijven we onze namen op een slinger van vlaggen. We geven deze slinger onze wensen mee en een man klimt tegen een rots omhoog om de slinger op te hangen. Onze namen hangen de komende jaren mee te deinen in de wind samen met onze wensen ...
Na drie uur wandelen komen we weer doodmoe terug in het klooster. Vermoeid van het dalen en klimmen en de vele prachtige impressies.
Na de lunch hebben we een meditatie sessie. Een monnik die 13 jaar een studie heeft gevolgd in en over meditatie vertelt ons wat meditatie is en inhoudt. Een andere monnik vertaalt dit voor ons. Na deze sessie van anderhalf uur besluit ik nog een wandeling te maken naar een Boeddha die we op afstand gezien hebben. Deze Boeddha bleek under construction. Om half 6 kom ik moe maar voldaan terug in het klooster. Het is nog net licht.
Morgen weer vroeg op voor vertrek naar de Barauli community homestay.